Akkurat nå: 
Bingotopp: 8.000,-
(Bingo hver torsdag kl 20:20)
Lyngdal 22 ℃
Kl: 10:00-11:00
Delvis skyet og Flau vind.
Farsund 19 ℃
Kl: 10:00-11:00
Delvis skyet og Flau vind.
Hægebostad 18 ℃
Kl: 10:00-11:00
Delvis skyet og Svak vind.
Lindesnes 14 ℃
Kl: 10:00-11:00
Delvis skyet og Laber bris.
Spangereid 20 ℃
Kl: 10:00-11:00
Delvis skyet og Svak vind.
Kvinesdal 19 ℃
Kl: 10:00-11:00
Delvis skyet og Svak vind.
Flekkefjord 19 ℃
Kl: 10:00-11:00
Delvis skyet og Flau vind.
Audnedal 19 ℃
Kl: 10:00-11:00
Delvis skyet og Flau vind.
Mandal 18 ℃
Kl: 10:00-11:00
Delvis skyet og Svak vind.

Har du nyhetstips?: Tlf 38 34 31 90 (10-15) | Daglig leder: 91 85 75 50 | E-post
23.01.2017 09:07

Sørlandet: Forskjeller mellom skoler også i Agder

Aust-Agder_og_Vest-Agder.JPG
Annonse:
Banner
Annonse:
Banner
Skrevet av: Tommy Utheim | Bilde: Arkivbilde

Kunnskapsdepartementet (KD) presenterte torsdag 20. januar en ny undersøkelse, som viser at det er store forskjeller nasjonalt når det gjelder hvor mye den enkelte skole bidrar til elevens læring. Denne forskjellen ser de også blant skolene i kommunene i Aust- og Vest-Agder.

KD har gitt Statistisk sentralbyrå (SSB) i oppdrag å undersøke hvor mye den enkelte skole bidrar til det elevene lærer, når man tar hensyn til elevenes familiebakgrunn. Med elevens familiebakgrunn menes her foreldrenes utdanningsnivå, familiens inntekt og innvandringsbakgrunn. Forskning viser at foreldrenes utdanningsnivå har betydning for hvor godt elevene gjør det på skolen. Det er derfor viktig å ta hensyn til dette når man se på resultater for ulike skoler. Selv om en skole har lave resultater på nasjonale prøver og eksamen på 10. trinn, betyr det nødvendigvis ikke at skolen bidrar lite til det elevene lærer.

En skolebidragsindikator kan tolkes som det resultat en skole ville fått, dersom deres elevgrunnlag var gjennomsnittlig. Skolebidrag kan derfor brukes til å sammenligne skoler med ulik elevsammensetning.

Skolebidragsindikatorene må brukes sammen med annen kunnskap, for å utvikle og organisere skoler slik at de kan bidra mest og best mulig til elevenes læring. Det gir bare en indikasjon på bidraget til elevens læring på en gitt skole. Indikatoren sier ikke noe om hva som ligger bak et høyt eller lavt bidrag. Det kan være gode lærekrefter, ressursprioriteringen eller læringsmiljøet.

Kommentarer

Vi setter pris på kommentarer og ønsker å holde en saklig tone på våre kommentarfelt, derfor tolereres ikke innlegg som inneholder:

  • Banning og upassende kjønnsutrykk
  • Diskriminerende uttalelser mot grupper, folk osv
  • Personangrep og usakligheter mot andre debattanter
  • Injuriende og/eller udokumenterte påstander som også kan være straffbare og/eller belastende for personer/grupper
  • Rasistiske og blasfemiske utsagn

 

Brudd på disse reglene vil medføre utestengelse fra våre kommentarfelt.